fbpx

glas verlijmen

Dit probeer ik al jaren op een goede manier voor elkaar te krijgen. Er zijn natuurlijk al lang heel veel oplossingen voor geboden. Ik heb ze ook bijna allemaal uitgeprobeerd, maar tot nu toe is het mij nog niet gelukt, glas verlijmen voor de producten die ik wil gaan maken.

Maar, geen nood, ik ben nog heel druk doende.

Hasulith sieradenlijm

glas verlijmen

Via mijn lieve nichtje Nicolette, van de gezelligste zaak in mijn omgeving met de naam Oeteljee maakte ik kennis met deze lijm. Zij heeft hier heel veel ervaring mee omdat ze hiermee gewoon prachtige sieraden maakte. Een fantastische lijm waarmee je ook glas kunt verlijmen. Glas op glas, maar ook glas op andere materialen. Transparant, redelijk duurzaam en helder, maar niet helemaal onzichtbaar. Wel heel geschikt voor het glas verlijmen op metalen, hout en kunststof.

Polymeerkit

glas verlijmen

Als eerste ben ik aan de gang gegaan met transparante polymeerkit. Volgens de fabrikant(en) is deze kit blijvend transparant en kan hij 3 dingen tegelijk: lijmen, afdichten en flexibel blijven.

Ik moet zeggen: wat de fabrikanten claimen klopt, ook na jaren blijft de polymeerkit transparant. De lijmverbinding is ook na jaren even sterk, het is zelfs onmogelijk om twee aan elkaar gelijmde glasplaatjes breukloos van elkaar te scheiden. Ook als ze haaks op elkaar gelijmd zijn. En de kit is ook weerbestendig. Mijn ervaring met polymeerkit is dus dat het prima is voor glas verlijmen.

Maar, helaas, niet onzichtbaar! Omdat de kit veel minder transparant en helder is als het glas zelf is dit niet voor alle toepassingen geschikt.  Bij uitstek geschikt voor het maken van een aquarium bijvoorbeeld.

UV glas lijm

conloc UV lijm
Conloc UV lijm

Deze is er in verschillende diktes voor verschillende toepassingen. Mede dankzij Glasatelier Lichtinzicht, en een zeer leerzame persoonlijke workshop glaslijmen ben ik hiermee aan de gang gegaan. Deze lijm werkt heel goed! En snel, binnen tientallen seconden zitten je glasdelen rotsvast aan elkaar verlijmd. Maar ook de dikste lijm is nog vrij dunne lijm, en dus kun je er niet mee uitvullen. De lijm plakt ook niet als hij nog geen UV licht heeft gezien. En dat maakt het soms lastig om grillige delen goed aan elkaar te verbinden. De lijm is zó helder dat hij (bijna) onzichtbaar is. Prima om haakse delen echt onzichtbaar aan elkaar te verlijmen, maar platte delen transparant en helder glas verlijmen is toch een ietsie pietsie ander verhaal. Onder een bepaalde lichtval lijkt de lijm nog transparanter en helderder te zijn als het glas zelf, waardoor de lijm tóch te zien is.

Dit is een voorbeeld van een as-sculptuur die ik gemaakt heb met de UV lijm:

Op de foto niet te zien, maar nog nét niet perfect…..

2 componenten glaslijm

2 componenten glaslijm

Deze heb ik inmiddels in huis. Ik ben het eerste project aan het voorbereiden om deze lijm in te gebruiken, en ik heb wel al resultaten van deze lijm gezien: hij droogt kleurloos en écht onzichtbaar op. Ik ben heel benieuwd, jij ook?

Blijf dan mijn blog volgen!


Hartegroet,

hartegroet

Karin Bonnemaijers

glas verlijmen
×

Wat leuk dat je contact opneemt. Klik en vraag maar raak! Ik reageer direct!

× Kan ik iets voor je doen?